lördag 25 januari 2014

Is fiske?

Äntligen på väg mot årets första is. Efter en mycket jobbig höst med byggnation så vänder vi blad o drar ut mot isarna. Ska bara hitta ett ställe som håller...

lördag 14 september 2013

Ven

Måste väl säga hej igen efter en lång frånvaro från detta forum.
Har varit en jobbig sommar med mycket altan bygge o annat som kommit i vägen gällande både fiske och bloggande. Lovar mig själv bättring. Men det blir först under nästa vecka....

Just nu en snabb frukost o sedan drar vi iväg till Ven för KM-kust senare idag och KM-Hav under söndagen. Ska bli hur kul som helst att komma ut ur denna altan bubbla en helg.

lördag 1 juni 2013

Plötsligt hände det!

Då var det gjort. Resan upp till Stockholm började med en förvirrad morgon på jobbet innan vi fick skjuts med Sylve till Landvetter. Väl där så inmundigades den sedvanliga ölen men tyvärr fanns ingen gammel Dansk.

Så redan här började man bli rätt nöjd. Flygturen gick hur fort som helst med början i ett underbart väder som tyvärr blev lite sämre när vi kom fram till Bromma. Där tog en härlig prick till taxi chaufför o hämtade upp oss.
Det blev en tur på ca 40 minuter för att komma fram till Scandic Park där vi skulle husera en natt med både förväntan o vånda. Väl incheckade så tog vi ett Micro vil o pratade bara runt lite grann när det försynt knackade på dörren. Trodde det var till rummet brevid men tillslut så rasslade det med nycklarna i dörren o in kom en liten tös o lämnade av en bricka med frukt o en flaska champagne.

Känns lite konstigt att tillsammans med Mats ligga i en dubbelsäng o dricka skumpa äta frukt men det funkade ju hur bra som helst! Kan vi nog göra om vilken dag som helst igen, bara det håller sig till samma former...

Gick ut o tog oss en lunch på stan på en härlig liten krog och gick sedan hem för att boka tiden till middan på kvällen som vi tyckte skulle passa oss bra vid 8 snåret. Så trevade oss ut på stan och njöt kanske inte fullt ut då det duggade o inte var någon jätte värme direkt. Men en o annan liten servering hitta vi iaf. Rätt som det var så var klockan halv åtta på kvällen så det var bara att ge sig tillbaks till hotellet för att hinna i tid. Blev lite stressigt men funkade bra. Där fick vi en förrätt o huvudrätt som avslutades med kaffe o en liten goding till rom. Då var vi både mätta o trötta så strax efter 22 drog vi oss upp till rummet istället för ut. Tur var väl det då vi skulle bli hämtade kvart i åtta morgonen där på.

Uppe som vanligt vid  sex snåret o tog en frukost o sedan ett snabbt ombyta innan taxin tog oss till TV4 huset. Där inleddes en väntan o för Mats en stor vånda. Började redan med sminket.
Sedan ytterligare nästan 40 minuter innan vi fick komma in i studion. Tack o lov slapp ju en annan undan det hela så Mats fick ta hela smällen där. Inlotsade så gick det hur fort som helst. Har ju inte mer än 3 minuter eller nåt där inne så Mats har väl 12 kvar som han ska visa upp sig i TV! Väl utfört o bäst av allt underbart skrapat trots att jag tyckte att det inte var "mer än" 50 000 som han skrapade men bra tag i axeln o en bra ruskning senare så inser jag att vi vunnit en halv mille! Dä ä gott att dela med en av mina absolut bästa vänner!
Efter skarapet så blev det en taxi tillbaks till hotellet o där tyckte vi nog båda att det gick lite fort för man hinner inte riktigt ta in alla intryck o man hann heller inte riktigt med att tacka o prata med dom som var runt en dom få minutrarna. Väl på rummet igen blev det firning med lite wirre och sedan en riktigt goding till öl innan vi gick o tog en lunch.
Lunchen blev den dyraste jag tagit men den var hur god som helst så får väl reka Saluhallen och smörstekt gös med skogssvampsås. Sedan tillbaks för att hämta väskan o ge sig ut till Bromma igen o sakta försöka ta in allt som skett. Det är bara att bock buga o tacka för allt vi fått vara med om. O, ja ja gör det gärna igen! Tack Stockholm o alla som gjorde dagarna minnesvärda.

På vägen hem ringde BT o pratade lite med Mats så det var en härlig bild man fick i tidningen morgonen därpå.

tisdag 21 maj 2013

Sicket skit.

Efter att äntligen hittat lite tid så lägger man allt på att försöka hitta bilder att lägga in här men går inte då någon delningsfunktion inte fungerar längre! Vet inte hur man ska göra.

Ja, ja allt funkar väl som det ska, bara lite SBT här.

Trots allt var jag ute på ett försök till gäddturné den 5:e Maj. Efter ett konstigt litet nafsande var man riktigt på hugget så nästa nafs slutade med ett ordentligt mothugg. Drog till bra i spöt o krängde iväg. Väl inne så kommer denna gång en bakkrokad sutare! 1,99kg. Lite udda men iaf. en fisk. Tyckte nog att det kändes lite konstigt med första nafset så trugade på en stund och plötsligt plaskar det till o en av dom stora sliter nästan spöt ur näven och lika snabbt så lossar den. Häftigt o se när gäddorna attackerar riktigt. Efter det så blev det hel lugnt så drog mig rätt snart hemåt.

På måndagen efter så var Magnus Fridolfsson på besök så då blev det en härlig skådar tur istället ner till kusten. Började 04,00 med ringande klocka o rätt seg efter en inte allt för tidig kväll. Drog raka vägen ner till Morups fyr med lite havsfågel. Fint sträck med framför allt smålom och en massa sulor. Vi avslutade uppe i Kungsbacka och fick ihop 99 arter under dagen innan det regnade o blåste för mycket så vi gav upp.

Onsdagen blev metets dag med första delen i vår metserie så det var bara att packa upp dom inköpta vadarna och se hur mna kunde få till det. Efter mycket blåst o lite krångel så hamnade man mitt i smeten av 12 så kanske inte riktigt enligt förväntan men får väl förbereda mig lite bättre inför kommande delar. (15)

Har även fått insikt i att livet inte alls är särskilt rättvist då vår allra bästa Madde tyvärr gick bort här efter en tids sjukdom. Hon kommer alltid finnas med oss, men fy vad tomt det blir när man mister underbara vänner o dessutom som ännu mer orättvist går bort alldeles förtidigt. Bara att försöka minnas dom underbara tillfällen vi fick tillsammans.

onsdag 24 april 2013

Så det kan bli!

Var ute i fredags för att prova jerkspöt för första gången i år. I en liten trevlig men blåsig vik så slog det till nästan direkt.
Hmmm. Kanske inte riktigt vad jag trodde i början men den drog riktigt bra. 2,1 kg krokad i rumpen så händer det grejor trots allt. Efter det så såg jag iaf gäddisar som lekte i kanten men inget som ville hugga. Tur det var rikligt med rastande fågel så det blev lite extra glädje i snålblåsten. Tar igen det nästa gång.

Syns där ute!

(13)

måndag 15 april 2013

Helgen som gick

Då blev det en mässa till. Kanske inte en högmässa men högt i tak blev det iaf hela dagen. Efter att förra helgen varit på fiskemässan och inköpt lite nya pryttlar som kanske inte saknades men kändes välbehövda så blev det en tur till Göteborg tillsammans med Netto gänget för att trivas en stund på Ör o Whiskey mässan. Väntan i kön blev väl kanske inte riktigt så lång som befarat men tog iaf 1 timme att komma in.
I väntans tider.

Väl inne så var det till att börja med helt ok. Mycket folk men man tog sig ledigt fram dit man ville, o det var ju till varje utställare...... Efter några riktigt fina öl o en god rom så blev det en liten lunch macka.
Gotteligott.

Efter det fyllde det snabbt på med en himla massa folk o det började bli svårt att ta sig fram så vi beslöt enhälligt att vi gjort vårt på mässan för denna gång.

Trångt, trångt att ta sig fram.

Då bar det av till Jonas för en härlig kväll med bastu, god mat, lite mer öl o en massa bordshockey. Vi blev totalt utklassade allihop av allas våran Magnus Högberg som slog oss alla utan pardon. Blir nog att träna lite till nästa gång. Han hade tydligen en fusk app.......

Jonas in action.

Söndgen blev lugn........
Tjinge ling.

söndag 7 april 2013

Blir nog en härlig dag.

Ska strax ner till torget för smaling o färd ut i våra skogar för lite orrspel. Inte ofta man kommer iväg på det så lite kul, bara det kommer några fler från fågelgruppen. Sedan ska det bära iväg mot fiskemässan i Jönköping. Då tillsammans med Ulle! Det blir nstan lite konstigt att åka iväg så en dag utan Emma.